wtorek, 6 października 2020

Kostki do gry na gitarze DIY

Kostki gitarowe DIY

Kostki gitarowe szczególnie dla gitar elektrycznych to bardzo ważny element każdego gitarzysty, choć można grać na gitarze również palcami to i tak zawsze chętnie sięgamy po kostkę a w większości gatunków muzycznych granych na gitarze jest to nawet nieuniknione.

O kostkach i rodzajach więcej pisałem w tym artykule - kostki gitarowe.

Niniejszy wpis zostanie również poświęcony na temat kostek ale w trochę innym wydaniu, gdyż kostki gitarowe które zaprezentuje są własnoręcznie przeze mnie wykonane.

Pomysł wykonania własnych kostek gitarowych zrodził się już jakiś dłuższy czas temu a nawet jedną kostkę z tego materiału miałem wykonaną i  przechodziła moje testy gitarowe i mogę śmiało napisać że się sprawdziła.

Kostek wykonałem w sumie kilkanaście o różnej wielkości oraz grubości, kształt dopasowałem wzorując się trochę na kostkach innych producentów oraz kierując się własnymi spostrzeżeniami podczas samej gry.

Z jakiego materiału powstały kostki:

Materiał to tworzywo sztuczne, płytę tego tworzywa posiadałem i zawsze ciekawiło mnie jak będzie się to tworzywo sprawdzać jako kostka do gry na gitarze aż w końcu przyszedł moment że wdrożyłem pomysł w życie. Koski wykonałem z pewnego rodzaju tworzywa jakim jest bakelit ale wykonuję je też z innych tworzyw np. z akrylu.

Kostki wyciąłem piłką do metalu a samo szlifowanie ogólnego zarysu wykonałem na szlifierce taśmowej oraz pilnikiem. Ręcznie pilnikiem bardzo dobrze się ten materiał szlifuje i względnie szybko użycie mechanicznej szlifierki wydawało się być zbędne ale skoro taką posiadam to pracę trzeba sobie ułatwiać.

Kostki do gitary DIY, Handmade

Kształt, gabaryty, grubość kostki oraz wzory to już moja ręczna robota pilnikami oraz przytrzymując kostkę ściskiem stolarskim lub w imadle. Całość została wyszlifowana drobnym papierem ściernym o różnej gradacji po wyszlifowaniu kostki wypolerowałem je na paście polerskiej, kostki prezentują się bardzo ładnie, są lekkie, trwałe i bardzo dobrze się nimi gra.

Kostki gitarowe DIY



Kostki do gitary DIY

Gabaryty i grubość:

Kostki wykonałem o różnej grubości ale z naciskiem na grube najcieńsza to 1.50 mm ale wolę osobiście jeszcze grubsze, dlatego większość kostek ma 2.0- 3.0 mm. Kostki zeszlifowałem minimalnie pod kątem w kierunku końca którym się gra co jest moim zdaniem bardzo wygodne w grze.

Wielkość kostek dopasowałem pod siebie i choć wykonałem tez dwie w standardowej wielkości to wolę kostki trochę mniejsze coś w rodzaju Dunlop Jazz III ale te moje są nieco większe niż Jazz III. Wielkość jest oczywiście kwestią indywidualną, myślę że z biegiem czasu będę to dopasowywać i udoskonalać a kształtów i gabarytów będzie znacznie więcej.

Kostki gitarowe DIY

Brzmienie i gra:

Kostkami wykonanymi z bakelitu gra się bardzo wygodnie, mają bardzo dobry atak na struny oraz ślizg, ogrywając np. skale bardzo miękko i płynnie ześlizgują się po strunach w szczególności te z mocniej zaostrzonym końcem, Bardzo dobrze się nimi gra techniką sweep, prawie nie czuć że kostka ślizga się po strunach a jednocześnie zachowując dobry atak na struny.

Aktualnie kostki są śliskie ale względnie dobrze trzymają się palców, można je zarysować lub zostawić matowe ale  nie chciałem tego robić ze względu na ich ładny wygląd. Niektóre kostki są rzeźbione w środku np. z krzyżem czy nawierconym otworem, bardzo dobrze się nimi gra otwory dobrze trzymają się w palcach, mam w planach również inne wzory.

Piórka ciągle udoskonalam i pewnie będę jeszcze o nich nie raz pisał :-) 

Zapraszam również na Instagram.

Handmade, Guitar picks DIY

Handmade, Kostki do gry DIY

Więcej moich prac na Instagramie.

Pozdrawiam!


4 komentarze:

  1. Bardzo ciekawe i oryginalne kostki, chętnie bym kupił jak jest możliwość :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :) przepraszam że dopiero teraz odpisuję, minęło sporo czasu... kostki nie są na sprzedaż ale kiedyś pewnie będą :) Teraz wykonuję kostki z kamienia polecam mój Instagram :) Może w najbliższej przyszłości jakiś mały sklepik będzie, zobaczymy... :) Pozdrawiam

      Usuń
  2. Fajne kostki. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń