piątek, 21 lutego 2020

Podstrunnica - Radius

Jaki radius w gitarze, Radius w giatrze

Każda gitara posiada podstrunnicę o odpowiednim jej promieniu fachowo zwanym radius. Radius to lekki łuk czyli tzw. promień na podstrunnicy oraz na progach każdej gitary i wszelakich instrumentów strunowych takich jak skrzypce, wiolonczela, kontrabas. W niniejszym artykule skupimy się jednak na samej gitarze.

Gitary różnych producentów posiadają odmienne od siebie radiusy, istnieją również gitary o zmiennym radiusie podstrunnicy, które posiadają w pierwszych pozycjach bardziej okrągły mniejszy promień dla lepszej gry akordów i riffów a w ostatnich pozycjach bardziej płaski nieco większy promień do poprawy podczas gry solowej a gównie podciągania strun E i B przy zachowaniu względnie niskiej akcji strun.

Ma to znaczenie gdyż przy niskiej akcji strun oraz mniejszym radiusie czyli mocniej zaokrąglonej podstrunnicy podczas podciągania strun głównie E i B w wyższych pozycjach struny te szybko gasną obijając się o o progi a przy większym radiusie w wyższych pozycjach problem ten nie występuje.

Podstrunnica i jej radius, jaki radius

Trochę teorii:

Duży radius czyli promień oznacza bardziej płaską podstrunnicę o mniejszym "łuku" na przykład radius 15.75, 16 lub 20 taki radius jest charakterystyczny dla gitar np. Ibaneza, Music Man lub niektórych modeli gitar Schecter.

- Duży radius jest lepszy do gry solowej, szybkiej i bardziej technicznej taki radius pozwala na ustawienie bardzo niskiej bezkompromisowej akcji strun.

Mały radius czyli promień oznacza bardziej zaokrągloną podstrunnicę o większym "łuku" na przykład 7.25, 9.842 czy 12 i jest charakterystyczny dla gitar np. Fender Stratocaster, Ibanez RG model sygnowany przez Joe Satriani lub Gibson Les Paul.

- Mały radius jest dobry do gry akordowej, szczególnie jeżeli chodzi o akordy barre gdyż ludzkie palce nie są proste a lekko zagięte. Oczywiście na takim radiusie również zagramy wszelkie solówki ale przy mniejszych promieniach ustawia się nieco wyższą akcję strun.

Radius zmienny:

Jak już wspomniałem na samym początku niniejszego wpisu istnieje również radius zmienny, jest to powierzchnia podstrunnicy i progów która stanowi część "pobocznicy stożka". Wygląda to tak że pierwszych pozycjach stosuje się radius o mniejszym promieniu który stopniowo zwiększa swój promień ku wyższym pozycjom aż do ostatniego progu.

Radius zmienny ma za zadanie eliminować przygaszanie strun głównie E i B podczas ich podciągania w wyższych pozycjach a ze względu na mniejszy promień w pierwszych pozycjach umożliwić wygodną grę akordami.

Podstawowe rodzaje radiusów stosowanych u różnych producentów gitar:

Fender - 7.25 - 9.5" (185 - 241mm)

Gibson Les Paul - 12" (305mm)

Ibanez seria RG - 15.75" (400mm)

Ibanez JS series ( Joe Satriani) - 9.842" (250mm)

Ibanez RG prestige - 17" (430mm)

Jackson 12-16" zmienny (305 -406.4mm)

Music Man JP12 - 20" (508mm)

Music Man JPXI - 20 (508mm)

Music Man JP6 (John Petriuci) - 15" (381mm)

Schecter Coustom C7, Hallaiser - 16" (406mm)

Schecter Demon C7, Omen - 14" (355,6mm)

Gitara Klasyczna - posiada płaską podstrunnicę


Jaki radius wybrać:

Z teoretycznego punktu widzenia gitary z dużymi promieniami np. 17 i 20 czyli bardziej "płaską" podstrunnicą lepiej nadają się do gry solowej, szybkiej i bardziej technicznej, głównie ze względu na to że przy dużych radiusach jest możliwość ustawienia bardzo niskiej akcji strun oraz przy podciąganiu strun E i B nie gasną one i nie obijają się o progi.

Znów gitary z zastosowanymi mniejszymi promieniami czyli większym "łukiem" jak np. typowy Fender Stratocaster o promieniu 7.25 - 9.5 lub Gibson o promieniu 12, nadają się lepiej do gry akordowej szczególnie jeżeli chodzi o riffy i akordy barre. Przy mniejszych promieniach i niskiej akcji strun, podciągnie struny E i B może powodować jej przygaszanie, dlatego w gitarach z mniejszym promieniem ustawia się nieco wyższą akcję strun.

Sam wybór odpowiedniego promienia to jednak bardziej złożona kwestia i każdy gitarzysta powinien podejść do tej sprawy indywidualnie najlepiej ogrywając gitary z różnymi promieniami oraz dopasowując gitarę z odpowiednim radiusem pod względem własnych preferencji.  Wybór gitary z odpowiednim radiusem to również kwestia samych rąk oraz przyzwyczajenia ich do odpowiedniego promienia podstrunnicy, również kwestia wyboru odpowiedniego instrumentu pod względem np. stylu gry.

Każdy promień w niemal każdej gitarze można zmienić np. podczas wymiany progów. Nie jest problemem zmiana radiusa z promienia 12 na 16 gdyż zmiana ta jest minimalna i można ją wykonać nawet na samych progach, zmiana nie będzie zauważalna ani wyczuwalna za to pozwoli na ustawienie bardzo niskiej akcji strun. Tego rodzaju korekcja jest dość często wykonywana w różnych gitarach na samych progach bez potrzeby ingerencji w podstrunnicę.


Jak sprawdzić jaki radius posiada podstrunnica w naszej gitarze:

Do mierzenia radiusu na podstrunnicy służą specjalne kształtki i przymiary o odpowiednich promieniach które przykładany na podstrunnice, dzięki temu dowiemy się jaki nasza podstrunnica posiada promień. 

Poniżej szablon kształtek który można wydrukować oraz wyciąć. Takie kształtki można z łatwością wykonać samemu z kawałka, plastiku czy tworzywa sztucznego a nawet z tektury, odwzorowując je  idealnie pod względem poniższych szablonów.

Jak zmierzyć radius, Podstrunnica radus


Poniżej kształtki do mierzenia radiusa podstrunnicy oraz do ustawiania wysokości strun pod odpowiedni promień, te kształtki również można wydrukować oraz wykonać takie samemu, choć by nawet z kawałka tektury.

Radius szablony, Radius gitara, Promień podstrunnicy

Pomiar wykonujemy wkładając kształtkę na podstrunnicę bądź między struny a korpus przy mostku  gitary oraz regulujemy wysokość strun poszczególnymi wózkami znajdującymi się na mostku, dotyczy to głównie mostków tremolo w których mamy możliwość regulowania wysokości każdego wózka z osobna.


Radius podstrunnica, Jak zmierzyć radius w gitarze


W innych rodzajach mostów na przykład typu Floyd Rose oraz Tune o Matic promień dla strun jest ustawiony w samym mostku, wtedy mamy możliwość regulacji jedynie wysokości całego mostka.

W mostach typu Floyd Rose aby ustawić struny pod odpowiedni radius można coś podłożyć pod każdy wózek z osobna i w ten sposób wyregulować każdą ze strun pod odpowiedni promień podstrunnicy. Do podkładania służą specjalne podkładki o odpowiedniej grubości - 

W gitarach akustycznych i klasycznych, regulację można wykonać na mostku, szlifując podstrunnik bądź szczeliny na struny w podstrunniku na odpowiednią wysokość pod względem indywidualnego radiusa podstrunnicy jaki posiada nasza gitara.

W mostkach stałych typu Tune o Matic  szlifuje się szczeliny na odpowiednią głębokość bądź każdy wózek szlifuje się od spodu na odpowiednią jego wysokość w ten sposób ustawiając każdą ze strun osobno pod odpowiedni promień podstrunnicy.

Kształtki służą również do zmierzenia podczas zmiany promienia podstrunnicy na inny, często ma to miejsce podczas wymiany progów gdyż po wyjęciu starych progów mamy dostęp do podstrunnicy a zmianę radiusa wykonuje się specjalnym klockiem radiusowym z naklejonym papierem ściernym o różnej gradacji.
Klocki radiusowe:

Klocki radiusowe

Same progi również "wygina" się pod odpowiedni radius naprowadzony wcześniej na podstrunnicę a wykonuje się to specjalną zginarką do progów, więcej informacji znajdziecie w tym wpisie - zginarka do progów.

Siodełko każdej gitary również posiada odpowiedni radius a samo ustawienie wykonuje się podczas szlifowania głębokości poszczególnych szczelin dla każdej ze strun. Więcej informacji na temat rodzajów siodełek stosowanych w gitarach znajdziecie w tym wpisie - siodełko w gitarze.


Pozdrawiam!

11 komentarzy:

  1. możecie jakoś tak prostym językiem powiedzieć co to oznacza np. mały radius .np. że mały jest dobry do szybkiego grania lub nie itd.... ja mam schectera więc mam radius 14 , co to dla mnie oznacza ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za podpowiedź, już uzupełniłem, rozwinę ten temat. Większy radius pozwala na ustawienie niższej akcji strun jest lepszy do szybkiej gry. Pozdrawiam

      Usuń
  2. Ciekawy artykuł tym bardziej ze w necie mało jest informacji o radiusach w gitarze.

    OdpowiedzUsuń
  3. Posiadam Esquire'a (starszy Telecaster model z jednym singlem). Radius jest 9.5 cała i teraz pytanie. Mam struny dość wysoko, cienka e na 12 progu jest w odległości 1.5-1.6 cm. Czy znajdę gdzieś jakieś wytyczne? Dźwięk mi troszkę gaśnie, a nie wiem do jakiej wysokości mogę maksymalnie podnieść

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akcja strun 1.5 - 1.6 cm na 12 progu to stanowczo za dużo no chyba że tak preferujesz pod względem swojego stylu gry. Proponuję to obniżyć i to znacznie plus pełna regulacja gitary. Dla radiusu 9.5 cala faktycznie ustawia się nieco wyższą akcję strun no ale nie 1.5 cm nad progami no chyba że się pomyliłeś i chodzi Ci o milimetry? Pozdrawiam

      Usuń
  4. czy ty aby się nie pomyliłeś ? niska akcja strun to miedzy 1,5-2 mm !!! Nie cm . Więc jeśli to prawda to masz 10 razy za wysoko . Lepiej daj do serwisanta jakiegoś niech to wszystko poustawia bo przy takiej wysokości nie da się tak po prostu obniżyć tylko . W grę wchodzi kilka współczynników które muszą współgrać .

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie ma takiej opcji żeby Fender Telecaster miał akcje strun na 12 progu 1.5cm. Tu coś bardzo nie gra. Radius radiusem ale tu możesz mieć 2-3mm max.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, przecież na akcji 1.5 cm to grać się nie da! Może się pomylił i chodziło mu o milimetry a nie centymetry.

      Usuń
  6. Radius zmienny powstaje wtedy, kiedy powierzchnia podstrunnicy stanowi część pobocznicy stożka i nie jest to takie hop - siup, aby go wykonać. Dla zobrazowania tematu polecam zajrzeć na strony forumlutnicze.pl, gdzie dokładnie temat jest rozkminiony. Uniknie się tym samym prawd objawionych. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. W skrócie jeśli potrafisz grać szybko to masz gdzieś radius. Będziesz śmigał na 241mm i na 400mm. 400mm bardziej płaską podstrunnica. A teraz o wygodzie. Im wyższy radius czyli wspomniane np.400mm będzie Ci poprostu przyjemniej się szybko grało ale znów jeśli jesteś gitarzystą stricte rytmicznym to taki radius bardzo będzie męczył Twoje palce przy akordach szczególnie barre czyli z poprzeczką, będziesz inaczej układał palec pierwszy bardziej prosto, nienaturalnie więc przy długim trzymaniu takiego akordu będziesz odczuwał dyskomfort, ale kwestią gustu. Najwięcej zawodowców wybiera pomiędzy coś czyli radius 305mm dobry do tego i owego, albo zmienny od 12 cali czyli 305mm do 400mm. Wtedy w pierwszych pozycjach przyjemnie łapie się akordy barrowe a im dalej tym przyjemniej gra się solo. Ale tak naprawdę to wszystko kwestią doświadczenia gry, lat wypracowywania swojej techniki grania. Ja na przykład gram dużo i szybko solowo i często rytmicznie. Czyli jestem kompletnym gitarzystą, po latach radius 241mm czyli takie klasyczny strat lub tele jest dla mnie najwygodniejszy. Gdybym grał tylko solowo to biorę całkiem płaską podstrunnicę. Np. Gitara vigier e caliber.

    OdpowiedzUsuń
  8. Przepraszam Coś mi komórka tekst pomieszała. Ta nazwa gitary to Vigier Excalibur. Gitara stworzona dla najszybszego gościa jaki kiedykolwiek grał. Śp. Nie odżałowany Shawn Lane.

    OdpowiedzUsuń