wtorek, 23 lipca 2019

Podstrunnik ze stali nierdzewnej

Stalowy podstrunnik w gitarze

Podstrunnik zwany również podstawkiem mostka to niewielka część gitar głównie akustycznych i klasycznych. Odpowiada za oparcie struny na mostku, jak również za ustawienie wysokości strun nad progami (akcja strun) oraz za prawidłowe ustawienie menzury. Podstrunnik a właściwie materiał z którego jest wykonany wpływa także na samo brzmienie instrumentu.

Podstrunnik często wykonuje się z grafitu, plastiku, różnego rodzaju tworzyw sztucznych, taki podstrunnik wykonuje się również z mosiądzu a nawet kości słoniowej. Każdy materiał zastosowany do wykonania tego małego elementu nadaje instrumentowi innego charakteru brzmienia.

Jak wykonałem podstrunnik:

Ja wykonałem taki podstrunnik z kawałka stali nierdzewnej, na pomysł ten wpadłem w sumie przez przypadek a do samego wykonania podchodziłem dwa razy. Podstrunnik jest częścią gitary elektroakustycznej Lag Tramontane T200ACE w której sprawdził się rewelacyjnie.

Oryginalnie podstrunnik jak również siodełko w tej gitarze, wykonane jest z grafitu co daje temu instrumentowi naprawdę łady sound z uwypukleniem górnych częstotliwości oraz ładnego czystego i klarownego brzmienia.

Na pomysł wykonania tego podstrunnika wpadłem podczas wymiany strun i konserwacji tej gitary, gdyż przez przypadek aby coś sprawdzić do rowka w mostku w którym znajduje się podstrunnik włożyłem rękojeść od suwmiarki i okazało się że idealnie pasuje na szerokość a że dysponowałem kawałkiem takiej stali z innej już zepsutej suwmiarki, to postanowiłem to wykorzystać i spróbować wykonać podstrunnik.

Sama ciekawość brzmienia z takim podstrunnikiem również bardzo mnie zmotywowała. Tak więc wziąłem się do pracy.




Samo wycięcie na wymiar ogólnego zarysu podstrunnika nie było jakiś większym problemem, po wcześniejszym dokładnym odmierzeniu długości i szerokości wyciąłem całość małą kątówką i dopieściłem pilnikiem do metalu oraz papierem ściernym.

Następnie całość szlifowałem na wymiar korzystając z oryginalnego podstrunnika z grafitu oraz posługując się różnymi pilnikami do stali. Niestety za pierwszym razem nie udało mi się tego tak dokładnie wypiłować i pojawiły się problemy z dokładnym ustawieniem menzury ale drugie podejście przebiegło już bez problemów, choć nie ukrywam że sporo się namęczyłem, ponieważ precyzja to bardzo ważna kwestia a jak spiłuje się ciut za dużo to trzeba zaczynać od nowa.

Na koniec całość została wypolerowana drobnym papierem ściernym oraz gąbką na paście do polerowania, całość ogólnie wygląda jak taki pół mat i bardzo ładnie się prezentuje, co prawda mogłem to polerować na błysk ale pół mat bardziej mi się podobał.

Brzmienie jakie ta gitara dzięki temu podstrunnikowi zyskała jest po prostu śliczne, delikatne, miękkie z przewagą górnego i środkowego pasma a gitara gra znacznie głośniej niż z podstawkiem grafitowym.

Podstrunnik ze stali nierdzewnej nadał temu instrumentowi znacznie innego brzmienia, nawet znajomi którzy grają aż  się dziwią że ten mały kawałek stali aż tak poprawił brzmienie tego instrumentu :-)

Pojawiała się jeszcze koncepcja wykonania siodełka z takiej samej stali ale nie doszło jeszcze do realizacji ale być może wykonam też siodełko ze stali nierdzewnej. 

A oto zdjęcia podstrunnika w mostku:

Podstrunnik, Jak wykonać podstrunnik


Podstrunnik w gitarze


W takiej gitarze jak poniżej na zdjęciu zamontowany jest ów podstrunnik, jest to gitara Lag Tramontane T200ACE. Efekt końcowy jest rewelacyjny pod względem brzmieniowym jak i estetycznym, instrument nabrał nowego innego charakteru brzmienia i gra znacznie głośniej ze stalowym podstrunnikiem, mnie osobiście to bardzo pasuje a praca włożona w wykonanie podstrunnika nie poszła na marne :-)

Gitara akustyczna, Gitara, Lag, Lag tramontane


Pozdrawiam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz