czwartek, 15 kwietnia 2021

The Beatels - Let It Be - guitar solo

Gitarowa improwizacja to nic innego jak tworzenie w czasie rzeczywistym czyli spontanicznie bez jakiego kol wiek przygotowania czy zaaranżowania utworu lub solówki często jest to gra na żywo przed np. publicznością a cały aranż odbywa w czasie tejże gry.

W niniejszym wpisie moja improwizacja do popularnego i dobrze znanego utworu The Beatels - Let It Be. Jeżeli ktoś nie zna tego utworu to proponuję poszukać sobie oryginału w YouTube. W tym też serwisie znajdziemy tzw. backing track czyli podkład do gry.

Let It Be - backing track.

Trochę historii o nagraniu:

Moje wykonanie improwizacji do tego utworu zostało zrealizowane już jakiś dłuższy czas temu a zostało wykonane i nagrane również bardzo spontanicznie i przypadkowo, nagrywałem tą solówkę dla pewnej osoby z którą wtedy rozmawiałem przez czat internetowy to nagranie było czystą improwizacją ale muszę przyznać że przed włączeniem kamery sprawdziłem sobie tonację oraz skalę :-) 

Sprzęt na jakim to nagrałem:

Gitara to Ibanez RG370 średniej klasy gitara ale to bardzo dobre wiosło i bardzo lubię grać na tej gitarze jest wygodna i dobrze brzmi. Samo brzmienie uzyskałem z darmowych wtyczek VST zapiętych na ślad audio programu Cubase w którym został nagrany dźwięk. Interfejsu audio jakiego użyłem to Konnekt 6 w linku jest recenzja. Odsłuchy w tamtym czasie to były monitory Mackie CR4 w linku recenzja.

Jeżeli ktoś jest początkujący w zakresie podłączenia gitary do komputera to odsyłam do poradnika - gitara i komputer.

Do nagrania obrazu posłużyła chyba najzwyklejsza kamerka internetowa dlatego jakość obrazu jest taka jaka jest.. Wideo wraz z dźwiękiem zostało zmontowane w 10 minut w darmowym programie VSDC Editor bardzo fajny prosty program do montażu filmów.

Zwierz widoczny na wideo - szczerze nie pamiętam jak on się dostał w kadr... może chciał być uwieczniony w tym nagraniu :-)

Wtyczki jakich użyłem:

Tube - Color Boost - wtyczka mojego autorstwa

Ampsim - Poulin Legion

Cabinet IR - NadIR

Free impulse respone.

Chorus - Multiply

Reverb - GlaceVerb

Ciekawym i fajnie brzmiącym było zastosowanie chorusa Multiply to bardzo rozbudowana wtyczka o szerokich możliwościach brzmieniowych, często ją stosuję do gry oraz podczas realizacji różnych nagrań.

Zastosowanie delikatnego chorusa wraz z przesterami oraz w solówkach dodaje nieco charakteru granym frazom i przestrzeni, osobiście bardzo lubię stosować chorus wraz z przesterami ponieważ daje to bardzo ciekawy efekt i szerokie możliwości brzmieniowe.

Skala:

Skala po jakiej się poruszamy grając do podkładu to C Jońska bardzo lubię tą skalę gdyż ta skala ma bardzo wygodne dla mnie rozmieszczenie dźwięków na całej długości gryfu a sama skala jest nieco podobna do pentatoniki molowej z tym że zamiast dźwięku Fis mamy dźwięk F.

C Jońska


O pentatonice molowej pisałem w tym poradniku - pentatonika molowa.

O pentatonice durowej pisałem w tym poradniku - pentatonika durowa.

O skalach modalnych pisałem w tym poradniku - skale modalne.

Polecam również każdemu gitarzyście aby zainstalował sobie jakiś program do generowania skal to naprawdę bardzo ułatwia znalezienie odpowiednich skal do konkretnego podkładu ale również korzystnie wpływa na zapamiętywanie skal.



Pozdrawiam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz