piątek, 26 lipca 2019

Fret Rocker DIY

Fret rocker DIY, Fret rocker

Fret Rocker to narzędzie a właściwie przymiar do mierzenia równości progów w gitarach znajdujących się na gryfie.. Narzędzie to posiada trzy idealnie płaskie i równe krawędzie o odpowiedniej długości dla przymiarów wszystkich progów na całej długości gryfu w gitarze.

Jak używać fret rocker'a:

Po uprzednim wyregulowaniu gryfu do idealnego "poziomu" najlepiej z użyciem listwy, przymiar kładziemy na trzy progi zaczynając od progów pierwszych i przesuwając się powoli w stronę mostka oraz używając coraz węższych krawędzi gdyż progi się zwężają. Przymiar zawsze kładziemy na trzech progach oraz w trzech miejscach na szerokości gryfu w środku oraz na brzegach podstrunnicy.



Jeżeli któryś próg będzie choć by odrobinę wystawał względem dwóch sąsiadujacych to przymiar zacznie się "kolebać" wtedy będziemy wiedzieć który próg i w którym miejscu jest za wysoko i który próg trzeba zeszlifować.

Jak wykonałem fret rocker:

Narzędzie to nie jest jakimś bardzo skomplikowanym technicznie narzędziem ale przy pracach z progami w gitarze jest narzędziem niezbędnym i niezastąpionym.

Fret Rocker można kupić w sklepach muzycznych oraz lutniczych i jest bardzo tani, poniżej link obrazkowy do sklepu gitarownia.pl w którym można nabyć taki przymiar. Ja jednak korzystając z moich zdolności do majsterkowania oraz dobrego materiału który przypadkiem znalazłem w swoim warsztacie (płyta bakelitu) postanowiłem wykonać sobie samemu taki przymiar.

ROCKCARE FRET ROCKER miarka progów
ROCKCARE FRET ROCKER miarka progów
46.00 PLN

Jak wykonać fret rocker:

Krawędzie przymiaru są o odpowiedniej długości aby można było sprawdzić wszystkie progi na całej długości podstrunnicy. Wymiary krawędzi są podane na poniższym zdjęciu. Wymiary krawędzi mogą się nieznacznie różnić w zależności od rodzaju takiego przymiaru. Ja wykonałem przymiar dokładnie o takich wymiarach jak na zdjęciu poniżej i są to standardowe wartości które sprawdzą się w większości gitar.

Fret rocker wymiary

Sam przymiar wyciąłem z kawałka cienkiej płyty bakelitu bakelitu, jest to bardzo twardy i wytrzymały materiał z tworzywa sztucznego, idealnie się nadaje na takie narzędzie. 

Początkowo i kiedyś wyciąłem to narzędzie z kawałka stali nierdzewnej które wziąłem z rękojeści starej zepsutej suwmiarki, są to trzy kawałki o różnej długości żeby można było sprawdzić progi na całej długości gryfu, krawędzie zostały idealnie wyszlifowane na papierze ściernym o drobnej gradacji, takie przymiary również się sprawdzają jednak nie są zbyt praktyczne i chyba lepiej mieć takie narzędzie w jednym solidnym kawałku.

Fret Rocker, mierzenie równości progów w gitarze


Przymiar ze stali wydaje się być bardziej dokładny lecz płytka bakelitu jest trochę lepszym rozwiązaniem pod względem łatwej obróbki. Po za tym bakelit jest równie twardy a przy tym nie zarysuje progów przykładając go co może mieć miejsce kiedy używamy stalowego fret rockera.


Narzędzie to z pozoru jest bardzo proste lecz krawędzie w nim muszą być idealnie gładkie i bardzo równe, dobrze wyszlifowane do setnych milimetra. Samo wycięcie nie sprawiło mi większego problemu, wyciąłem go ręcznie piłką do metalu z większego kawałka płyty bakelitu oraz kształt doszlifowałem na szlifierce taśmowej.

Sam szlif krawędzi wykonałem na kawałku płaskiej stali nierdzewnej. Szlif wykonywałem na bardzo drobnym papierze ściernym przyklejonym do tego kawałka stali, gradacja papieru ściernego to od 800 do 1500 i więcej.

Po obróbce przymiar ma idealnie równe i gładkie krawędzie i świetnie się sprawdza podczas mierzenia wysokości progów. To proste własnoręcznie wykonane narzędzie myślę że posłuży mi długie lata. Może jeszcze brakuje w nim otworu aby można było go powiesić ale ów otwór jakoś nie jest mi na razie potrzebny ale nie wykluczone że kiedyś w przyszłości postanowię go nawiercić.

Mierzenie równości progów w gitarze

Fret Rocker, jak wykonać fret rocker, Fret rocker wymiary






2 komentarze:

  1. Taki fret rocker można zrobić również z kawałka plastiku, ważne by dobrze wyszlifować krawędzie na idealnie równe.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wykonałem taki rocker z kawałka plastiku, szlifując na drobnym papierze ściernym, sprawdza się dobrze :)

    OdpowiedzUsuń