niedziela, 7 listopada 2021

Jak nagrywać gitarę w DAW

Jak nagrywać gitarę, Nagrywanie gitary

Nagrywanie gitary w domowym zaciszu to w dzisiejszych czasach bardzo popularna w miarę niedroga i skuteczna możliwość na realizowanie swoich muzycznych gitarowych pomysłów. Korzystanie z komputera przydaje się również podczas codziennych ćwiczeń i ogólnej pracy z gitarą.

W niniejszym wpisie temat związany z nagrywaniem gitary w DAW jak zacząć oraz jak nagrywać aby gitara dobrze i mocno brzmiała. O tym jakie są możliwości nagrywania gitary pisałem w tym wpisie - jak nagrywać gitarę.

O przydatnych programach dla gitarzystów na komputer pisałem w tym wpisie - przydatne programy dla gitarzystów. 

O tym jak podłączyć gitarę do komputera pisałem w tym wpisie - gitara i komputer.

Jak nagrywać gitarę w DAW:

Aby uzyskać bardzo dobre efekty brzmieniowe podczas nagrywania gitar należy trzymać się pewnych określonych zasad. Choć zasady te nie są bardzo jakoś bardzo mocno ścisłe gdyż jak to w muzyce oraz podczas realizacji dźwięku bywa - nie ma ograniczeń to jednak warto się tych zasad trzymać.

Gitary rytmiczne o brzmieniu przesterowanym warto nagrywać podwójnie, czyli tą samą partię nagrywamy dwa razy - pamiętajmy aby nie duplikować ścieżek a nagrać dwa razy tą samą partię oraz rozmieszczamy nagrane ślady na dwóch osobnych ścieżkach audio. 

W dalszej kolejności na tych ścieżkach musimy ustawić rozmieszczenie nagranych partii w panoramie stereo. 

Czyli jedną nagraną partię rozmieszczamy skrajnie na prawą stronę a drugą partię na drugiej ścieżce skrajnie na lewą stronę. Najlepiej zrobić w mikserze bądź suwaku głośności danego toru audio. Poniższy screen pokazuje jak to zrobić w programie Cubase ale w każdym innym DAW wygląda to dokładnie tak samo.


Nagrywanie gitary, Jak nagrywać gitarę

Nagrywając w ten sposób gitary czyli podwójnie i rozmieszczając je w panoramie stereo ale nie duplikując ścieżek uzyskamy bardzo dobre szerokie i mocne brzmienie gitar szczególnie gitar rytmicznych. Można również stosować trzeci ślad ustawiony gdzieś bliżej środka w panoramie stereo to doda jeszcze większej pełności brzmieniu.

Warto na każdym śladzie użyć nieco odmiennego brzmienia, jeżeli stosujemy symulacje wzmacniaczy to warto zastosować różne symulacje wzmacniacza oraz kolumn dla każdego ze śladów. Na każdym śladzie warto również użyć nieco innych parametrów korektora.

Pamiętajmy aby gitary rytmiczne nagrywać na śladach "mono" a nie na śladach "stereo". Gdyż rozmieszczenie ich w panoramie tak jak opisałem wyżej oraz po przeprowadzonym miksie spowoduje ostatecznie że będą właśnie w stereo. Gitary rytmiczne nagrywa się raczej tylko w mono.

Tak rozmieszczone ślady w panoramie stereo można zsumować instalując osobny dodatkowy track audio jako gruba dla dwóch śladów z gitarami. Na takim torze grupy można oby dwa ślady poddać dodatkowej korekcji.

Equalizer:

Każdy ze śladów warto poddać choć by podstawowej korekcji stosując equalizer, dla gitar rytmicznych equalizer często stosuję się już na samym wstępie miksu. Podcięcie niskich i wysokich częstotliwości nie wpłynie zbytnio na samo brzmienie a spowoduje że gitary będą brzmiały znacznie pełniej.

Te dwa pasma są zupełnie nie potrzebne i często podcina się je tuż po nagraniu. Pasma niskie są pasmami które w miksie powinna zastąpić gitara basowa. Znów zbyt dużo pasm wysokich sprawia że gitara brzmi mnie okrągło i "siarczyście" ma to miejsce szczególne przy brzmieniach przesterowanych.

Poniżej podstawowy equalizer z DAW Cubase oraz podcięte niskie i wysokie częstotliwości.


Jak nagrywać gitarę na komputerze

Equalizer stosujemy na każdej ścieżce osobno, parametry można korygować w taki sposób aby nie były identycznie ustawione a różniły się choć by minimalnie. Kolejny equalizer możemy zastosować w grupie śladów na ich sumie.

Inne partie gitarowe:

Jeżeli chodzi o solówki oraz inne partie gitarowe to nie należy ich nagrywać wyżej wymienioną metodą. Solówki nagrywamy na jednej ścieżce w mono i na takiej ścieżce przeprowadzamy miks. Gitarę akustyczną i klasyczną oraz czyste brzmienia gitar elektrycznych również nagrywamy tylko na jednej ścieżce i nie nagrywamy ich podwójnie.

Czasem może się jednak zdarzyć sytuacja że będziemy chcieli duplikować jakąś ścieżkę i na tej zdublowanej będziemy chcieli użyć nieco innej symulacji wzmacniacza oraz nieco inne parametry korektora - taka sytuacja czasem jest dopuszczalna.

Podsumowanie:

Tak więc niniejszy artykuł nieco naświetla temat związany z nagrywaniem gitary, dlatego metoda podwójnego nagrywania gitary oraz rozmieszczania śladów w panoramie stereo daje bardzo szerokie i dobre efekty brzmieniowe.



Pozdrawiam!

1 komentarz:

  1. Ciekawa stronka z jakimś vintage nostalgicznym nastrojem.Co do nagrywania gitarki to ja wolę ją na lewy nagrywać dając lekkie poszerzenie stereo a na prawy bas.na środek perkusja z wokalem.Wtedy jest wyraźniej .

    OdpowiedzUsuń