czwartek, 9 września 2021

Jak nagłośnić gitarę akustyczną

Jak nagłośnić gitarę akustyczną

Gitara akustyczna i elektroakustyczna to jedne z najbardziej popularnych gitar wśród gitarzystów początkujących, zaawansowanych i profesjonalistów. Różnią się one jedynie tylko tym że gitara elektroakustyczna w odróżnieniu do akustycznej posiada wbudowany przetwornik lub mikrofon oraz przedwzmacniacz dzięki czemu taką gitarę możemy bez problemu nagłośnić, np. na scenie w studio lub w domowym zaciszu.

O rodzajach gitar pisałem w tym artykule - rodzaje gitar.

Problem powstaje jednak kiedy chcemy nagłośnić zwykłą gitarę akustyczną lub sprawić by dało się ją podłączyć np. do miksera, wzmacniacza lub do interfejsu audio w celu nagrywania. Problem pojawia się również wtedy kiedy chcemy zagrać na gitarze akustycznej koncert i nie wiemy jakie wybrać dla niej nagłośnienie.

W niniejszym wpisie przedstawię jakie są możliwości nagłośnienia dla gitary akustycznej tak aby można było ją podłączyć do wzmacniacza, miksera czy interfejsu audio.

Jak zbudowana jest gitara akustyczna znajdziecie w tym artykule - budowa gitary akustycznej.

Jakie są możliwości nagłośnienia gitary akustycznej:

Przetworniki kontaktowe:

Najbardziej popularnym rodzajem nagłośnienia dla gitar akustycznych są przetworniki kontaktowe często piezoelektryczne stosowane wraz z przedwzmacniaczem (preamp). Taki przetwornik montuje się przeważnie na mostku pod podstrunnikiem a przedwzmacniacz w wyciętym otworze na boku pudła rezonansowego, gniazdo do podłączenia znajduje się u dołu pudła lub w zaczepie paska - dokładnie tak jak wygląda do w gitarach elektroakustycznych.

Tym prostym i nie drogim sposobem ze zwykłej gitary akustycznej możemy zrobić gitarę elektroakustyczną którą będzie można podłączyć np. do wzmacniacza, miksera czy interfejsu audio i względnie skutecznie nagłośnić.

Niektóre tego rodzaju zestawy nagłaśniające do akustyka posiadają możliwość podłączenia dodatkowo malutkiego mikrofonu który montuje się w pudle rezonansowym. Taka możliwość znacznie poszerzy możliwości brzmieniowe i bardzo dobrze współpracuje z przetwornikiem piezoelektrycznym. Często preamp który obsługuje przetwornik oraz mikrofon posiada osobne pokrętła siły sygnału przetwornika oraz mikrofonu aby można było dobrze balansować brzmieniem.

Decydując się na zamontowanie takiego zestawu musimy się liczyć z tym że trzeba będzie wyciąć otwór z boku pudła rezonansowego na przedwzmacniacz oraz zamontować gniazdo do podłączenia - taki zestaw montuje się przeważnie na stałe. Wybierając przedwzmacniacz warto zwrócić uwagę czy posiada wbudowany stroik oraz korekcję barwy często jest to trzy paskowy korektor.

Przetworniki piezoelektryczne są stosunkowo odporne na sprzężenia ale niestety zniekształcają dźwięk i są bardziej podatne na atak czyli uderzanie w struny niż samo wybrzmiewanie, dlatego dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie dodatkowo małego mikrofonu w pudle rezonansowym.

Warto też wspomnieć że istnieją przetworniki kontaktowe tzw. wielopunktowe, które umieszcza się w kilku miejscach na płycie rezonansowej gitary akustycznej aby tym sposobem oddawały bardziej naturalny dźwięk i poprawiły wybrzmiewanie.

TAP STA52F przystawka
TAP STA52F przystawka
229.00 PLN
GPARTS MP-20 przetwornik do ukulele i gitary
GPARTS MP-20 przetwornik do ukulele i gitary
23.70 PLN
SEYMOUR DUNCAN SA-3SC BLK  Woody Single Coil
SEYMOUR DUNCAN SA-3SC BLK Woody Single Coil
357.00 PLN
HSY-400T Pickup aktywny z tunerem
HSY-400T Pickup aktywny z tunerem
72.00 PLN



Przetworniki magnetyczne:

Ten rodzaj przetwornika stosowany do nagłaśniania gitar akustycznych ma wiele swoich zalet a jest to przetwornik który montuje się w otworze pudła rezonansowego a gdzieś dołem bądź bokiem wypuszcza kabelek to podłączenia do na przykład wzmacniacza.

Z pewnością zaletą tych przetworników jest to że nie musimy ingerować w strukturę pudła rezonansowego jak ma to miejsce przy montażu przetworników piezoelektrycznych. Po za tym taki przetwornik magnetyczny w każdej chwili można zdjąć i schować a w razie potrzeby szybko zamontować.

Ten rodzaj przetwornika stosowany do nagłaśniania gitar akustycznych zbiera sygnał głównie z samych strun a w znacznie mniejszym stopniu z pudła rezonansowego. Jednak sygnał z tego przetwornika jest mocny i wyrazisty a przy odrobinie korekcji np. na wzmacniaczu można uzyskać całkiem przyzwoite brzmienia tym bardziej jeżeli korzystamy np. z jakiegoś procesora dźwięku czy efektu.

Wadą tych przetworników jest to ze nie zbyt dobrze radzą sobie z wszystkimi rodzajami strun stosowanymi w gitarach akustycznych np. gorzej radzą sobie ze strunami typu "bronze" ale są dostępne różne rodzaje strun dostosowane do tego rodzaju przetworników.


Mikrofony:

Mikrofon często pojemnościowy to jedno z najskuteczniejszych rozwiązań do nagłośnienia gitary akustycznej ale i najdroższych. Mikrofon za to rekompensuje swoją cenę oddaniem pełnego i realnego zakresu brzmienia gitary akustycznej. Ma to szczególnie dobre zastosowanie podczas nagrywania akustyka w studio jak również w domowym zaciszu w tych warunkach jest bardzo często stosowane w praktyce.


Niestety w warunkach scenicznych kwestia nie jest już taka prosta i wydaje się to gorszym rozwiązaniem ze względu na to że mikrofony posiadają dużą podatność na możliwość występowania sprzężeń co prawda można próbować zastosować mikrofon kierunkowy ale będzie od zbierał sygnał tylko z niewielkiego obszaru pudła rezonansowego.

Mikrofony pojemnościowe mogą również być podatne na zbieranie różnego rodzaju niechcianego sygnału zewnętrznego który do niego dotrze tak więc przy głośnej grze np. z bębnami takie rozwiązanie może się nie sprawdzić.

Mimo to wielu muzyków akustycznych stosuje do nagłaśniania swoich gitar właśnie mikrofony zewnętrze przystawione do pudła rezonansowego gdyż bardzo dokładnie i realistycznie oddają one brzmienie gitary akustycznej. Niektórzy muzycy do nagłaśniania swojej gitary akustycznej stosują nawet po kilka mikrofonów np. kierunkowych umieszczonych w kilku miejscach pudła rezonansowego.

Co dalej z sygnałem zebranym przez przetworniki:

Każdy sygnał przesłany przez przetworniki lub mikrofon należy poddać dalszej korekcji czyli obróbce oraz odpowiednio wzmocnić, być może muzyk zechce zastosować również jakieś dodatkowe efekty. Dopiero taki przetworzony i wzmocniony sygnał może nadawać się do dalszego przesłania np. na przody czy odsłuchy.

W gitarach z zastosowanym przedwzmacniaczem (preamp) oraz przetwornikiem piezoelektrycznym bądź magnetycznym sygnał często jest już wstępnie "obrobiony" i brzmi względnie dobrze, taką gitarę wystarczy podłączyć do miksera, interfejsu lub wzmacniacza a sygnał poddać ewentualnej korekcji.

Często stosowane przez gitarzystów akustycznych są różnego rodzaju efekty np. do gitary akustycznej stosuję się chorus, delikatny reverb oraz kompresor aby nieco wyrównać sygnał pod względem wybrzmiewania i ataku. Kompresor również przydaje się podczas gry partii solowych oraz przy odpowiednich ustawieniach powoduje że sygnał nie będzie wchodzić w przester.

O tym jak stosować kompresor do gitar pisałem w tym artykule - kompresor i gitara.

Wzmacniacz dla gitary akustycznej:

Najbardziej popularnym są dwa sposoby wzmocnienia sygnału gitar akustycznych i elektroakustycznych a jednym z nich jest wzmacniacz przeznaczony specjalnie dla gitar akustycznych do takiego wzmacniacza wystarczy podłączyć gitarę z zastosowanym systemem przetworników kontaktowych a sygnał poddać ewentualnej korekcji. Wzmacniacze te są specjalnie przeznaczone do pracy z przetwornikami piezoelektrycznymi.

W dzisiejszych czasach wiele klasycznych wzmacniaczy głównie cyfrowych tych przeznaczonych dla gitar elektrycznych również posiada dodatkowo możliwość podłączenia gitary akustycznej - warto na to zwrócić uwagę kupując wzmacniacz szczególnie kiedy gramy na elktryku i również na akustyku.

Warto również wspomnieć że gitarę akustyczną da się podłączyć do każdego klasycznego wzmacniacza gitarowego głównie z zastosowanym przetwornikiem magnetycznym i w taki sposób też można próbować nagłośnić gitarę, jednak wybór wzmacniacza typowo przeznaczonego dla gitar akustycznych będzie znacznie lepszym rozwiązaniem.

Jakie są jeszcze możliwości:

Gitarzyści akustyczni często nagłaśniają się przez system stereo jest to power mikser plus dwie kolumny na statywach. Gitarę wpina się na jeden z kanałów miksera i poddaje się go ewentualnej korekcji. Niektórzy muzycy stosują dodatkowo procesor z efektami przeznaczony dla gitar elektroakustycznych.

W taki sposób można również nagłośnić się przez sygnał płynący z mikrofonu, sygnał z mikrofonu również można poddać ewentualnej korekcji lub zastosować dodatkowo jakieś efekty bądź przepuścić sygnał z mikrofonu przez procesor dźwięku.

Podsumowanie:

Tak więc nagłośnienie gitary akustycznej nie jest takie proste jak wydawać by się mogło i nie ma na to jakiegoś jednego "złotego środka" ale możliwości oczywiście są jak najbardziej do ogarnięcia tym bardziej w dzisiejszych czasach szybkiego postępu i rozwoju technologicznego.



Pozdrawiam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz