czwartek, 27 lutego 2020

Kleje stosowane przy naprawie gitar

Jakie kleje, lutnictwo, keleje

W tym artykule poruszę temat związany z klejami a konkretnie klejami jakie mają zastosowanie podczas serwisu gitar oraz w szeroko pojętym lutnictwie.

Często podczas eksploatacji instrumentu coś się odklei bądź ułamie i choć nie powinno się to zdarzać to jest to jak najbardziej normalne gdyż gitara to przedmiot bardzo użytkowy, często przewożony z miejsca na miejsce oraz w ciągłej eksploatacji, po za tym gitara podatna jest na zmiany temperatury a nieraz może się zdarzyć że gdzieś niechcący uderzymy.

O tym jaki wpływ na gitarę ma zmiana temperatury i wilgotności powietrza znajdziesz w tym wpisie - temperatura a gitara.

Czasem taka usterka jest mniej znacząca ale czasem jest na tyle poważna że dochodzi na przykład do złamania główki gryfu, wtedy patrząc na spore koszta fachowej naprawy lutniczej, zastanawiamy się czy warto oraz czy nie jesteśmy w stanie tego naprawić sami.

Odpowiedź na powyższe pytanie brzmi - tak, wiele prac można wykonać we własnym zakresie, nie wydając przy tym zbyt dużo pieniędzy a tym zyskać nawet trochę cennego doświadczenia. W tym artykule skupię się na samych klejach i ich rodzajach oraz tym jak można je używać do różnych napraw związanych z gitarami.

Różnorodność i mnogość klei jest tak duża że czasem można się pogubić w tym jakim klejem kleić i jaki klej do czego będzie najbardziej odpowiedni a dotyczy to szczególnie dziedziny jaką jest lutnictwo oraz szeroko pojęty serwis gitar.

Najpopularniejsze kleje stosowane podczas serwisu gitar oraz w lutnictwie:

Kleje PVA, kleje stolarskie oraz klej Titebond:

To kleje dość często stosowane w lutnictwie jak i ogólnie w stolarstwie, służą głównie do klejenia elementów drewnianych i z tym radzą sobie świetnie ale również dobrze sklejają tkaniny oraz papier bądź tekturę.

W szeroko pojętym lutnictwie często poleca się klej Titebond oraz kleje stolarskie głównie do różnych prac związanych z samym drewnem, takich jak, przyklejanie podstrunnicy, sklejanie złamanej główki gitary, przyklejanie płyt wierzchnich w gitarach akustycznych oraz eliminowanie drobnych ubytków w drewnie i wielu innych prac związanych z gitarą oraz z samym drewnem.

Kleje tego typu cechują się następującymi właściwościami:

- kleje te nie są toksyczne i dobrze zmywa się je wodą przed zaschnięciem

- dobrze i mocno wiąże wszelakiego rodzaju drewno, szczególnie po ściśnięciu

- Słaba przyczepność do innych elementów np. metali.

- Duża kurczliwość oraz słabe wypełnianie luk

- Duża podatność podczas dalszej obróbki np. szlifowania

- Bezbarwny lekko białawy

Pamiętaj że kleje tego typu służą głównie do sklejania drewna i choć można nimi kleić też inne elementy to głównym przeznaczeniem tgo rodzaju klejów jest sklejanie drewna, papieru oraz tektury.

Kleje cyjanoakrylowe:

Tego typu kleje stosuje się raczej do szybkich oraz drobnych prac naprawczych, głównie ze względu na to że tego typu kleje bardzo szybko schną a czas wiązania to czasem nawet kilka sekund. Zaletą tego rodzaju klei jest to że posiadają bardzo dobrą przyczepność do wszelakiego rodzaju podłoży z tworzyw sztucznych, drewna czy metali i plastiku.

Jest kilka rodzai klejów cyjanoakrylowych które różną się swoją gęstością na bardzo płynne, płynne, żele, oraz gęste. Rodzaj gęstości jest  zależny od czasu ich schnięcia oraz wiązania co przekłada się na czas pracy tych klejów, gdyż te płynne schną znacznie szybciej a przy gęstych oraz żelach czas wiązania jest trochę dłuższy.


Tego typu kleje często stosuje się np. do uzupełniania ubytków w podstrunnicy po wyjęciu progów, do przyklejania małych odprysków lakieru, wklejania siodełka oraz do uzupełniania wszelakich drobnych luk i szczelin.

Kleje cyjanoakrylowe stosuje się również do podklejania progów na brzegach podstrunnicy. Niektórzy lutnicy stosują tego rodzaju kleje nawet do wklejania samych progów gdy szczeliny na progi są już zbyt szerokie aby stabilnie utrzymać próg. Te bardzo płynne rodzaje pozwalają na podklejenie progu po zainstalowaniu gdyż dobrze wchłaniają się w drewno.

Właściwości klejów cyjanoakrylowych:

- Bardzo dobra wytrzymałość

- Szybko schnący ( kilka sekund)

- Dobrze wypełnia drobne ubytki i luki

- Prawie całkowity brak skurczu

- Bezbarwny

- Możliwość dalszej obróbki np. szlifowania

- Kilka rodzai w zależności od czasu wiązania ( bardzo płynne, płynne, żele, geste)

JEREMI A2 OR  tuner chromatyczny
JEREMI A2 OR tuner chromatyczny
18.00 PLN
FENDER FLASH 2.0 tuner (stroik) chromatyczny
FENDER FLASH 2.0 tuner (stroik) chromatyczny
99.00 PLN
JEREMI A2GR  tuner chromatyczny
JEREMI A2GR tuner chromatyczny
18.00 PLN
Ernie Ball EB4112 Tuner
Ernie Ball EB4112 Tuner
111.00 PLN

Kleje epoksydowe:

Ten rodzaj kleju również często jest stosowany w lutnictwie oraz podczas prac związanych z serwisem gitar, ze względu na swoje właściwości tj, dużą twardość po zaschnięciu, długi czas pracy, dobre wypełnianie szczelin oraz dobrą przyczepność do wszelakich materiałów np. tworzyw, metali i drewna.

Kleje epoksydowe posiadają dość długi czas pracy oraz wiązania, dzięki temu mamy możliwość precyzyjnego ustawienia danego elementu ale na całkowity czas wiązania trzeba poczekać co najmniej dobę. Klej epoksydowy można stosować np. do wklejania progów lub wypełniania szczelin oraz luk, tych większych oraz tych mniejszych ze względu na prawie całkowity brak skurczu.

Tego rodzaju kleje są bardzo wytrzymałe i twarde.

Właściwości klejów epoksydowych:

- Duża wytrzymałość oraz twardość po wyschnięciu

- Brak skurczu (dobrze wypełnia luki i ubytki, te większe jak i te mniejsze)

- Dobra przyczepność do drewna, tworzyw i metali

- Długi czas schnięcia ( co najmniej dobę ) ale za to długi czas pracy

- Możliwość dalszej obróbki np. szlifowania

- Niska plastyczność ( jest dość kruchy ale można użyć plastyfikatora)

Ciekawostka:

Klej epoksydowy można zmieszać z farbą lub pigmentem by uzyskać odpowiedni kolor. Testowałem tą możliwość  kilka razy i jest to jak najbardziej możliwe oraz bardzo praktyczne.

Podsumowanie:

Wymienione powyżej kleje są dość popularne i są to rodzaje klejów które można z powodzeniem stosować w szeroko pojętym lutnictwie. Te trzy rodzaje klejów w zupełności wystarczają do wykonania różnych prac związanych z gitarami od lekkich, delikatnych napraw jak uzupełnianie ubytków w korpusie czy wklejenie siodełka po te bardziej skomplikowane jak sklejenie złamanej główki gitary.

Kleje te sam osobiście stosuję podczas wszelakich prac związanych z gitarami. Ostatnio sklejałem złamaną główkę gitary akustycznej, użyłem do tego celu kleju epoksydowego oraz ścisku stolarskiego. Po sklejeniu i dalszej obróbce główka gitary trzyma się bardzo mocno, wydaje się że ten rodzaj kleju również ma dobre zastosowanie do klejenia drewna.

Pozdrawiam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz