wtorek, 3 grudnia 2019

Darmowe wtyczki VST stworzone z myślą o gitarze

Darmowe wtyczki VST

Wtyczki VST to małe dodatkowe programy które stosujemy do nagrywania gitary i innych instrumentów bądź korzystania z programów DAW podczas realizacji i edycji dźwięku. Wtyczki mają za zadanie symulować wzmacniacze gitarowe, kolumny głośnikowe, efekty modulacyjne i pogłosowe.

Ale to nie wszystko ponieważ wtyczki programowe to również equalizery, kompresory i mnóstwo innych dodatków do programów DAW pozwalających korygować brzmienie w różnym jego zakresie. Wtyczek VST współpracujących z dźwiękiem tych darmowych jak i tych płatnych jest tak dużo że trudno je wszystkie zliczyć.

Sam bardzo chętnie od czasu do czasu nagrywam gitarę w programach typu DAW ja akurat korzystam z Cubase i darmowego Reapera, bardzo lubię miksować materiał dźwiękowy w szczególności nagrany przez siebie. Często również ćwiczę i gram na gitarze w domowym zaciszu korzystając właśnie z symulacji gitarowych co jest bardzo przydatne gdyż pozwala od razu nagrać materiał i jest wygodne.

W dzisiejszych czasach symulacje typowo gitarowe są już tak dobre że przy odrobinie chęci można z nich wykręcić całkiem przyzwoite brzmienia, na domowe warunki do ćwiczeń moim zdaniem jest to w zupełności wystarczające a mnogość wtyczek i symulacji jest tak dużo że każdy znajdzie coś dla siebie.

Jakiś już czas temu podczas realizacji pewnego projektu muzycznego praca w DAW bardzo mnie wciągnęła ale nie mogłem znaleźć odpowiedniego brzmienia dla gitar w tym projekcie, mimo stosowania wielu symulacji i wtyczek ciągle czegoś mi brakowało. Wtedy wpadłem na pomysł spróbowania sił w programowaniu własnej wtyczki VST.

Po przeanalizowaniu tego tematu w internecie okazało się że nie jest to taka prosta sprawa i aby programować wtyczki VST potrzeba sporych umiejętności w różnym zakresie, Do programowania wtyczek służą różne specjalne programy, jednym z potężniejszych jest Reaktor od Native Instruments.

Mam jednak znajomego który stworzył już kilka ciekawych wtyczek VST i to właśnie on wtedy polecił mi program Synth Maker od DSP Robotics który aktualnie widnieje pod nazwą Flow Stone. Program ten jest bardzo dobry na początek zabawy w programowaniem wtyczek, jest intuicyjny i bardzo prosty w obsłudze o ile można powiedzieć "prosty".

Program SynthMaker został stworzony z myślą o robotyce oraz programowaniu w nim różnych sterowników które obsługują urządzenia analogowe takie jak pady, piloty od telewizora, włączniki czasowe i inne ale również można w nim programować wtyczki VST. 

Program SynthMaker współpracuje z FL Studio jako wtyczka VST. W FL Studio można go otworzyć i tworzyć wtyczki w czasie rzeczywistym współpracując od razu z dźwiękiem np. plikiem dźwiękowym na ścieżce audio bądź na żywo grając na instrumencie. Jest to bardzo wygodna forma testowania tworzonych wtyczek w czasie rzeczywistym.

Niestety program nie współpracuje z Cubase, Reaper i Pro Tools oraz z innymi DAW. Flow Stone nie jest darmowym programem ale można z niego korzystać w wersji trial z pewnymi ograniczeniami po więcej informacji odsyłam na stronę producenta - DSP Robotics.

Naukę programowania dobrze zaczynać od przyglądania się już gotowym zaprojektowanym wtyczkom które można pobrać za darmo na forum Flowstone - Moduły Otwieramy je jako projekt i przyglądamy się ich budowie oraz modułom z których są skonstruowane.

Tym sposobem metodą prób i błędów można się nauczyć podstaw konstrukcyjnych w tym programie, ja tak zaczynałem i jest to bardzo dobra metoda a jak już "złapiemy" co do czego służy i jak łączyć poszczególne moduły to potem jest już z górki.

Color Boost:

Ta wtyczka powstała jako pierwsza prace na nią trwały bardzo długo ale ciągle ją udoskonalałem i być może będę jeszcze nad nią pracować. Color Boost to coś w rodzaju symulacji brzmienia lampowego w połączeniu z tube screamerem. Wtyczka stworzona została główne na gitar do współpracy z przesterami. Stosuje się ją przed wzmacniaczem gitarowym jako tzw. "dopałka".

Wtyczka po za korekcją nasycenia z zastosowanych modułów lamp 12AX7 posiada swój trzy pasmowy korektor dzięki czemu dość precyzyjnie można dostosować brzmienie samego nasycenia. Zastosowane zostały również pokrętła siły sygnału wejściowego i wyjściowego oraz bypass.

W tym linku więcej informacji oraz można pobrać wtyczkę Color Boost - Download Color Boost. 

Color Boost został stworzony na platformę Windows 32 bit w formacie VST aby z niego skorzystać w 64 bitowych systemach należy użyć prostego konwertera VST o nazwie jBridge, temat z tym związany jest tutaj - konwersja wtyczek VST.

Szata graficzna dla tej wtyczki powstała przy współpracy znakomitego developera symulacji gitarowych Vadim Taranov za co bardzo dziękuję i odsyłam również na blog tego znakomitego producenta - Vadim Taranov Amp Simulation.

Dual Chorus:

Kolejnym większym projektem był chorus ale nie jest to zwykły chorus, choć może tak być stosowany i brzmi bardzo dobrze to jego głównym celem są efekty specjalne i różne dziwne dźwięki które można z niego wydobyć. 

Chorus został podwojony a każdy działa niezależnie od siebie, pokrętłem panoramy możemy rozbić każdy z chorusów na dwie strony i użyć ich jako dwa różne niezależne brzmienia. Zastosowane zostały pokrętła siły sygnału wchodzącego oraz wychodzącego, również bypass oraz możliwość zapisywania presetów.

Chorus działa bez problemów ale wymaga jeszcze trochę pracy, niestety z braku czasu prace te nie zostały jeszcze przeprowadzone ale z pewnością kiedyś go dokończę i udoskonalę. Dual chorus powstał również podczas pracy z pewnym projektem muzycznym i sprawdził się świetnie.

Dual Chorus, VST, VST Free

Więcej informacji oraz próbki dźwiękowe dual chorus pod tym linkiem- Download Dual Chorus.

Wtyczka jest dla systemów Windows 32 bit w formacie VST. Aby z niej skorzystać w 64 bitowych systemach polecam użyć prostego konwertera VST który przetworzy 32 bitową wtyczkę na 64 bitową i odwrotnie - temat z tym związany jest tutaj - konwersja wtyczek VST.

Red Flanger:

To wtyczka modulacyjna klasycznego flangera ale o bardzo charakterystycznym brzmieniu, wtyczka powstała podczas pracy również z pewnym projektem można powiedzieć że przez przypadek ale bardzo ciekawie zabrzmiała więc postanowiłem ją dopracować i wykonać. 

Wtyczkę tą często stosuję do czystych brzmień gitar dodaje nieco charakteru i dobrze brzmi w całym miksie ale z powodzeniem można ją stosować na różne inne ślady. Wtyczka posiada wyłączniki każdego z parametrów więc jeżeli nie potrzeba z któregoś korzystać wystarczy go wyłączyć.

Zastosowane dwa moduły "Rate" pozwalają uzyskać z tego flangera bardzo szeroki zakres brzmień również różnych efektów specjalnych i dziwnych dźwięków, wtyczka bardzo dobrze uzupełnia się gitarami szczególnie podczas gry i realizacji czystych brzmień.

Red flanger, VST, VST Free

Więcej informacji o Red Flanger znajdziecie pod tym linkiem - Download Red Flanger.

Brzmienia Red Flangera można posłuchać na poniższym wideo.

Wtyczka tak jak wszystkie powyższe pracuje na systemach Windows 32 bit w formacie VST aby z niej skorzystać na 64 bitowych platformach należy użyć konwertera VST jBrodge, więcej na ten temat znajdziecie tutaj - konwersja wtyczek VST.

Red small flanger:

Ta malutka niepozorna wtyczka to połączenie kilku modułów flangera i chorusa oraz zastosowane różne modyfikacje w zakresie ich parametrów. Wtyczka jest o tyle prosta że za korekcję odpowiada tylko jedno pokrętło.

Na pomysł jej zaprogramowania wpadłem również przez przypadek tworzenia wyżej wymienionego Red flangera. Konstrukcyjnie pewne moduły zostały odłączone a parametry zmienione tak by small flanger brzmiał bardzo "ciągnąco"myślę że efekt który chciałem osiągnąć został osiągnięty. Poniżej wideo z możliwościami brzmieniowymi tej wtyczki.

Red small flanger można pobrać tutaj - Download Red Small Flanger.

Tube delay:

Ostatnią wtyczką jaką stworzyłem w tamtym czasie jest delay, wtyczka jest bardzo uniwersalna i można ją stosować wszędzie tam gdzie potrzeba nieco przestrzeni ale została opracowana z myślą o brzmieniach  typowo gitarowych.

Delay bardzo przydaje się podczas gry solowej dodając solówką charakteru, przestrzeni i pewnej wielkości ale należy przy tym pamiętać aby nie przesadzić z ilością delay'a w miksie, ponieważ wtedy nie będzie mało to pożądanego efektu a wręcz odwrotny.

Wtyczka ma zastosowany moduł lampowy dzięki któremu brzmi bardzo analogowo, miękko i świetnie nasyca wszelakiego rodzaju brzmienia, delay posiada dość długi czas odbić z możliwością "hold" czyli zatrzymania i zapętlenia to prosty i funkcjonalny delay.

VST, VST Free, Tube delay

Tube delay można pobrać tutaj - download tube delay.

Wtyczka jak wszystkie inne dostępna jest dla Windows 32 bit w formacie VST aby skorzystać z niej w systemach 64 bitowych można użyć konwertera VST jBridge - konwersja wtyczek VST.

Wszystkie wtyczki udostępniam zupełnie za darmo i możecie je testować i stosować w swoich miksach oraz grze. Mam jeszcze kilka innych projektów  wtyczek w zanadrzu ale wymagają dopracowania, myślę że kiedy prace dobiegną końca to z pewnością je również udostępnię.

Strona GVPAudio na której widniały wtyczki i którą stworzyłem została zamknięta a logo zostanie zmienione z GVP na GM czyli Guitar Magz. Stwierdziłem że można to zrobić na tym blogu i wtyczki niebawem zmienią swoje logo.

Jeżeli wtyczki spodobały Ci się i są dla Ciebie przydatne, możesz mnie wesprzeć za stworzenie ich dowolną kwotą na PayPal klikając poniższy przycisk "Donate" za co dziękuję.


Pozdrawiam!

1 komentarz:

  1. Bardzo ciekawe wtyczki, color boost to bardzo dobra saturacja. polecam przetestować, szkoda że nie są 64 bit.

    OdpowiedzUsuń