
W dzisiejszych czasach większość gitarzystów grających na
gitarze elektrycznej nie wyobraża sobie gry bez możliwości uzyskania brzmienia jakim jest brzmienie przesterowane a rodzaj i stopień przesterowania zależny jest od gatunku muzycznego oraz stylu jaki, posługuje się konkretny gitarzysta podczas swojej gry.
Niegdyś aby uzyskać brzmienie przesterowane gitarzyści bardzo głośno odkręcali swoje lampowe wzmacniacze gitarowe gdyż tylko w takich warunkach można było uzyskać brzmienie które wchodziło w przester. Z biegiem lat udoskonalono tą technologię i powstały odrębne urządzenia takie jak booster, fuzz a później efekty typu overdrive i distortion.
W dzisiejszych czasach przestery są już tradycją stosowaną przez większość gitarzystów grających różne gatunki i style muzyczne a przeważnie takie jak pop, rock i co oczywiste wszystkie odmiany muzyki metalowej. W dzisiejszych czasach przestery znajdują się wbudowane we
wzmacniaczach gitarowych ale również w odrębnych
efektach oraz
procesorach dźwięku a posiadają one bardzo szeroki wachlarz brzmień, możliwości ich korekcji oraz różny stopnień przesterowania.
Jaki przester wybrać:
Kierując się wyborem odpowiedniego rodzaju przesteru czy to znajdującego się we wzmacniaczu gitarowym czy to jako
odrębny efekt musimy zadać sobie pytanie do jakich celów będziemy przester stosować a chodzi tu głównie o styl, technikę a przede wszystkim gatunek muzyczny jaki będziemy grać. Odpowiedź na to pytanie jest kluczowa.
Dlaczego jest to takie ważne:
Gdyż jak już nieco wyżej wspomniałem w dzisiejszych czasach mnogość przesterów pod względem rodzaju brzmienia oraz stopnia przesterowania czyli zastosowanej ilości przesteru (gain) jest tak duża że trudno było by jest wszystkie zliczyć ale wiele przesterów w pewnym sensie "dopasowana" jest do gry określonych gatunków muzycznych.

MXR M69 efekt gitarowy Prime Distortion
255.00 PLN

MXR M75 efekt gitarowy Sper Badass Distortion
475.00 PLN

MXR M116 efekt gitarowy Fullbore metal
499.00 PLN
Oczywiście wybór odpowiedniego przesteru pod względem gatunku muzycznego, stylu czy technik gry nie jest jakąś sztywną zasadą gdyż jak to często bywa w gitarowej sztuce wiele zależy od naszych możliwości oraz kreatywności, tym bardziej w dzisiejszych czasach mnogości tego typu produktów.
Nie jest powiedziane że na przesterze z mniejszą ilością gainu nie można zagrać mocnych metalowych riffów a wręcz przeciwnie, choć niektóre gatunki muzyczne wymagają odpowiedniej ilości przesteru aby brzmiały tak jak powinny to pamiętajmy że nadmierna jego ilość może spowodować skutek odwrotny do zamierzonego.
Jak dzielimy przestery:
Przestery można jednak podzielić na pewne grupy aby prawidłowo jest stosować w zakresie gry różnych gatunków muzycznych oraz technik i określonego stylu jaki preferuje konkretny gitarzysta.
Jak to wygląda w praktyce:
W praktyce można podzielić przestery na kilka rodzai:
- Boostery
- Overdrive
- Distortion
- Fuzz
Różnią się one głównie stopniem przesterowania czyli prosto pisząc ilością przesteru (gain) jaki można z nich uzyskać. Różnią się również charakterem brzmienia a często również możliwościami korekcyjnymi jakie oferują oraz i co ważne swoim zastosowaniem.
Booster:
Boostery to rodzaj przesterów które w bardzo delikatny sposób poddają się przesterowaniu (prawie nie odczuwalny) Tego rodzaju przestery stosuje się często jako
dopalacz wzmacniaczy na kanałach przesterowanych lub jako podbicie sygnału dla gitary np. do gry solówek. Można je również stosować na kanałach czystych do uzyskania bardzo subtelnego przesteru lub również do podbicia sygnału.
Boostery stosuje się również często w zakresie poprawy, zmiany brzmienia oraz korekcji. Jest to możliwe dzięki temu że boostery posiadają bardzo niski stopień przesterowania. Boostery nadają się do gry raczej lżejszych gatunków muzycznych takich jak pop, folk, soul czy lżejsze odmiany rocka.
Boostery stosuje się również jako tzw. "saturacje" czyli efekty które w pewien sposób nasycają brzmienie parzystymi harmonicznymi oraz mają za zadanie symulować brzmienia lampowe aby brzmienie było bardziej ciepłe, okrągłe i przyjemniejsze dla ucha.

MXR M69 efekt gitarowy Prime Distortion
255.00 PLN

MXR M75 efekt gitarowy Sper Badass Distortion
475.00 PLN

MXR M116 efekt gitarowy Fullbore metal
499.00 PLN
Overdrive:
Overdrive to rodzaj przesteru o nieco mocniejszym stopniu przesterowania niż booster. Ten rodzaj przesteru posiada już pewną nieco większą ilość gainu a stosuje się go często jako dopalacz na kanałach czystych lub jako osobny przester a w skrajnych minimalnych ustawieniach stopnia przesterowania można ten efekt stosować również na kanałach przesterowanych jako tak zwany
dopalacz.
Przestery typu
overdrive często również stosuje się do korekcji oraz zmiany charakteru brzmienia aby przester znajdujący się we wzmacniaczu brzmiał mocniej i pełniej a brzmienie było bardziej "okrągłe". Na tym rodzaju przesterze z powodzeniem zagramy takie gatunki muzyczne jak pop, rock oraz lżejsze odmiany metalu.
Warto wspomnieć że różne przestery typu overdrive posiadają różny stopień przesterowania jest oczywiście pewny określony próg dla tego rodzaju przesterów ale są efekty overdrive z mniejszą ilością przesteru a są efekty z nieco większym zapasem przesteru, tak więc warto na to zwrócić uwagę podczas wyboru tego rodzaju efektu.
Distortion:
Ten rodzaj przesteru posiada największy stopień przesterowania czyli uzyskamy z niego największą ilość gainu. Efekty typu distortion stosuje się raczej tylko na kanałach czystych jako odrębny przester. Bardzo rzadko stosuje się distortion jako dopalacz kanałów przesterowanych, choć w skrajnie niskich ustawieniach niektórymi efektami distortion można dopalać również kanał przesterowany.
Przestery typu distortion nadają się do gry rocka oraz wszelkich najcięższych odmian metalu, raczej nie stosuje się ich w lżejszych gatunkach muzycznych choć w skrajnie niskich i minimalnych ustawieniach potrafią zabrzmieć podobnie do efektu overdrive - nie są one jednak efektami overdrive.
W tym miejscu również warto wspomnieć że jest bardzo dużo rodzai efektów distortion a różnią się one charakterem brzmienia, stopniem przesterowania oraz możliwościami korekcyjnymi dlatego wybierając efekt distortion warto zwrócić uwagę na zakres i jego możliwości brzmieniowe.
Podsumowanie:
Tak więc przestery to bardzo ważny element gitarowego arsenału niemal każdego gitarzysty a głównie gitarzysty grającego na
gitarze elektrycznej. Stosowane są jako dodatek i urozmaicenie brzmień ale w wielu przypadkach jako główny element brzmienia w tym szczególnie w rockowych i metalowych odmianach muzyki.
Pozdrawiam!
Fuzz:
Na koniec niniejszego wpisu został przester typu fuzz o którym również warto napisać. Fuzz był jednym z pierwszych przesterów jaki powstał w zakresie brzmienia nieco bardziej wchodzącego w przester. Ten rodzaj efektu pod względem stopnia przesterowania to coś pomiędzy overdrive a distortion.
Posiada on jednak dość nietypowy "bzyczący" charakter brzmienia gdyż efekt ten wprowadza do brzmienia nieparzystych harmonicznych. Ten rodzaj przesteru stosuje się do gry w bardzo różnych gatunkach muzycznych.
Fuzz często stosuje się jako odrębny przester na kanałach czystych ale niektórzy gitarzyści używają go również do dopalenia kanałów przesterowanych aby tym nieco zmienić charakter brzmienia przesteru znajdującego się we wzmacniaczu.
Przestery we wzmacniaczach:
W bardzo podobny sposób jak przy odrębnych przesterach sytuacja wygląda w przesterowanych kanałach
wzmacniaczy gitarowych. Wzmacniacz gitarowy to przeważnie w standardzie dwa jego kanały jest to kanał czysty i przesterowany oczywiście wzmacniacz możne posiadać więcej kanałów lub tylko jeden.
Na kanale przesterowanym sytuacja wygląda dokładnie tak samo jak opisałem wyżej, są wzmacniacze z efektami które posiadają bardzo małą ilość przesteru - przeważnie jest to kanał "crunch" a są takie które podsiadają bardzo duży stopień przesterowania - i jest to kanał "lead". Są takie wzmacniacze które posiadają kilka kanałów na których znajdziemy przestery o różnym stopniu przesterowania.
W klasycznych wzmacniaczach gitarowych tych tranzystorowych, lampowych jak i hybrydowych nie znajdziemy efektu typu fuzz. Aby go zastosować należy użyć odrębnego tego typu efektu lub procesora dźwięku.
Jeżeli chodzi o wzmacniacze cyfrowe znajdziemy w nich mnogość różnego rodzaju przesterów od lekkich po takie o bardzo dużym stopniu przesterowania w tego rodzaju wzmacniaczach często znajdują się brzmienia symulujące różne ich analogowe odpowiedniki.
Charakter brzmienia:
Po za stopniem przesterowania czyli ilością gainu oraz
możliwościami korekcyjnymi każdy rodzaj przesteru posiada swój charakter
brzmieniowy. Są przestery o brzmieniu delikatnym a są takie o brzmieniu bardziej
agresywnym oraz o różnym stopniu „ziarnistości”. Są przestery o brzmieniu
bardziej mięsistym (miękkie) a są o brzmieniu surowym czyli „twardym”.
Charakter brzmienia dotyczy przesterów odrębnych na przykład takich
w kostkach jak i przesterów które są wbudowane we wzmacniacz gitarowy.
Choć przestery mają wiele wspólnego ze sobą to jednak wielu producentów stosuje swoją odrębną charakterystykę brzmienia w praktyce wygląda to tak że inaczej brzmią przestery marki Marshall a inaczej brzmią
przestery Mesa Boogie a jeszcze inaczej przestery MXR czy Boss.
Kierując się wyborem odpowiedniego przesteru należy przede
wszystkim zwrócić uwagę właśnie na charakter brzmienia oraz dopasować to pod
względem swoich potrzeb i preferencji najlepiej ogrywając konkretny przester w sklepie muzycznym lub choć by szukając próbek dźwiękowych bądź testów w internecie.
Pamiętajmy również że sam przester może nieco inaczej brzmieć stosując go z różnymi gitarami czy wzmacniaczami. Warto wspomnieć że same przetworniki gitarowe również wpływają na charakterystykę brzmienia przesterów, przestery inaczej będą brzmieć na przetwornikach typu single coil a inaczej na przetwornikach typu humbucker.
Jak podłączyć przestery:
Wszystkie odrębne przestery jako efekty wpinamy tuż za gitarą czyli w tak zwany "input" wzmacniacza gitarowego. Przestery typu overdrive, distortion czy fuzz z reguły stosuje się raczej tylko na czystych kanałach wzmacniacza gitarowego a znów boostery na czystych oraz jako "dopałka" na kanałach przesterowanych. Przesterów raczej nie stosuje się w pętli efektów.
Więcej informacji o możliwościach podłączeń efektów znajdziecie w tym wpisie - jak podłączyć efekty gitarowe.
Podsumowanie:
Tak więc teraz już wiesz jakie wyróżniamy rodzaje przesterów oraz jakie posiadają możliwości i stopień przesterowania gdyż to właśnie ilość, rodzaj oraz charakter brzmienia przesteru odróżnia je od siebie a dzięki temu nadają się do gry wielu różnych gatunków muzycznych.
Spoko artykuł. Pozdrawiam Autora :)
OdpowiedzUsuń