Z końcem lat 80 tych i początkiem lat 90 tych oraz szybkim wzrostem rozwoju technologicznego w kierunku nagłośnienia dla gitar większość gitarzystów zaczęła się przestawiać z lampowych i tranzystorowych wzmacniaczy gitarowych na szafy tak tzw. "rack" w których zaczęły znajdować się coraz to nowsze procesory efektów, preampy i końcówki mocy.
Było to o tyle wygodne dla muzyków że urządzenia rackowe można było programować wedle własnego uznania a wszystkimi zaprogramowanymi brzmieniami można było wygodnie sterować przez nożny sterownik MIDI. Urządzenia te nie odbiegały jakością brzmień od tradycyjnych wzmacniaczy a dla muzyków oznaczało to wygodę, większe możliwości i dobre brzmienie.
Jednym z popularniejszych procesorów tamtych lat jest tytułowy preamp gitarowy ADA MP-1 od producenta ADA Amplifications. ADA MP-1 to spora dawka lampowych brzmień przesterowanych o dużym wzmocnieniu ale również bardzo dobrych tranzystorowych brzmień czystych wraz z pięknie brzmiącym wbudowanym stereo chorusem.
Trochę historii o ADA MP-1:
Przedwzmacniacz ADA MP był produkowany prawie do końca lat 90 tych w dwóch wersjach ADA MP-1 i ADA MP-2 w tej drugiej wersji preamp oferował bardziej rozbudowane brzmienia z większym stopniem zniekształcenia oraz został zaopatrzony w bramkę szumów. Ze względu na bardzo duży popyt tych urządzeń w tamtych latach producent wyprodukował również ADA MB-1 który był przeznaczony dla basistów.
Niestety z końcem lat 90 tych ADA zaprzestała rozbudowy i produkcji MP-1 ale do dziś ten preamp cieszy się popularnością wśród wielu gitarzystów oraz w wielu studiach nagrań. Często jest również poddawany różnym dodatkowym modyfikacjom.
Producent istnieje do dzisiejszego ale nie produkuje już MP-1 ani MP-2 za to udostępnił w nowej odsłonie brzmienie MP-1 w "kostce". Jak informuje producent ten efekt świetnie współpracuje z symulatorem kolumn głośnikowych ADA Guitar Cabinet Simulation.
Po więcej informacji zapraszam na stronę producenta który do dziś w swojej ofercie posiada wiele produktów takich jak symulatory kolumn głośnikowych czy efekty modulacyjne.
Możliwości ADAM MP-1:
Preamp ten oferuje zapisanie 128 brzmień programowalnych według własnych preferencji a wszystkimi kanałami z zapisanymi brzmieniami można wygodnie sterować poprzez nożny sterownik MIDI. ADA MP-1 to preamp za którego brzmienie odpowiadają głównie dwie wbudowane lampy 12AX7.
MP-1 posiada dwa kanały czysty i przesterowany na dwóch osobnych gainach - overdrive 1 i overdrive 2, pierwszy odpowiada za ilość przesteru a drugi za wzmocnienie kompresji. Mamy również możliwość włączenia lub wyłączenia brzmienia lampowego przyciskiem "voicing". Na pokładzie nie zabrakło klasycznego trzy pasmowego korektora wraz z dodatkową korekcją tonów wysokich "presence".
ADA to również wbudowany świetnie brzmiący chorus za którego korekcję odpowiadają dwa parametry "depth" i "rate". Wszystko to można programować według własnych preferencji i zapisywać na 128 presetach które mamy możliwość kontrolować nożnym sterownikiem MIDI.
Za wyświetlanie presetów oraz parametrów urządzenia odpowiada bardzo czytelny czerwony wyświetlacz ciekłokrystaliczny co znacznie ułatwia poruszanie się w zakresie ustawień i korekcji brzmień. Z prawej strony urządzenia znajdziemy również wejście na gitarę, pokrętło głośności oraz wskaźnik aktualnie włączonego kanału, equalizera czy podłączonego instrumentu.
Panel tylni:
Na panelu z tyłu znajdziemy gniazda do podłączenia przedwzmacniacza do końcówki mocy lub do wzmacniacza, regulowane potencjometrami gniazda pętli efektów oraz wyjście liniowe.
Po lewej stronie na panelu z tyłu znajdziemy włącznik urządzenia oraz gniazdo na bezpiecznik które w razie awarii można wykręcić palcami nie potrzeba śrubokręta gdyż gniazdo jest uwypuklone i wystarczy przekręcić palcem by dostać się do bezpiecznika.
Brzmienie:
Brzmienie MP-1 jest bardzo charakterystyczne jeżeli chodzi o przestery - określił bym je jako klasyka końca lat 80 tych i początku 90 tych, preamp bardzo dobrze przebija się przez resztę zespołu, przester charakteryzuje się większą ilością wysokich tonów, jest bardzo przejrzysty i "klarowny" szczególnie podczas gry akordowej.
Oczywiście brzmienie możemy kontrolować za pomocą korektora, brzmienie MP-1 jest również w pewnym sensie zależne od końcówki mocy lub wzmacniacza oraz kolumny głośnikowej z jaką zastosujemy ten przedwzmacniacz.
Dedykowaną końcówką mocy do tego preampu jest końcówka ADA B200S jak na zdjęciu poniżej ale oczywiście przedwzmacniacz może współpracować z każdą inną końcówką mocy bądź wzmacniaczem.
Preamp świetnie nadaje się do gry gatunków rockowych, hard rockowych i metalowych. Brzmienie czyste również jest bardzo klarowne w dodatku wraz z zastosowanym wbudowanym chorusem, brzmienie jest bardzo śpiewne wręcz "płynące".
Giganci gitary którzy stosowali ADA MP-1 na scenie i w studio:
Paul Gilbert, Kirk Hammet, Vernon Reid, Billy Corgan, Nuno Bettencourt, Bruce Bouillet, Dave Manson i wiele innych muzyków...
Podsumowanie:
ADA MP-1 i MP-2 to świetnie brzmiące lampowe preampy z początku lat 90 tych do dziś mimo znacznego postępu technologicznego cieszą się dużą popularnością wśród wielu muzyków tych amatorskich jak i tych profesjonalnych idealnie nadają się do gry rocka, hard rocka i metalu.
Preamp można kupić na różnych portalach aukcyjnych w cenie zależnej od stanu urządzenia od 700 - 800 zł do 1300 zł. To nie zbyt wygórowana cena jak za legendarny i świetnie brzmiący preamp gitarowy o szerokich możliwościach brzmieniowych.
Lub jak wyżej wspomniałem można kupić aktualną namiastkę MP-1 w kostce lecz niestety w polsce dość trudno ją nabyć w zagranicznych sklepach kosztuje około 400 dolarów. Po więcej informacji odsyłam na stronę producenta - ADA Amplifikation.
Pozdrawiam!
Ciekawy artykuł. Przydatna wiedza
OdpowiedzUsuńSzanowna Pani Agato, wykorzystujecie mój artykuł do promocji swojego sklepu... który nie bardzo ma związek z tematyką tego też artykułu a nawet z tematyką bloga :) Ale pozwolę Pani zamieścić ten miły komentarz i tym promować na moim blogu Państwa sklep :) Pozdrawiam serdecznie
Usuń