Latencja to nic innego jak opóźnienie dźwięku po między sygnałem wchodzącym (input) do karty dźwiękowej czy komputera a wychodzącym (output) przetworzonym przez komputer.
Prosty przykład to - kiedy mamy podłączoną gitarę do komputera uderzamy w struny i słyszymy dźwięk z głośników bądź słuchawek ale wydobywa się on minimalnie później niż my uderzamy kostką w struny - to właśnie jest latencja.
Trochę teorii:
Za opóźnienia odpowiedzialne są przeważnie konwertery i przetworniki analogowo cyfrowe (A/C) i cyfrowo analogowe (C/A) które znajdują się w naszej karcie dźwiękowej, bądź interfejsie audio i które w zwykłych zintegrowanych kartach dźwiękowych są dość słabej jakości stąd latencja jest bardzo słaba.
Przetworniki A/C i D/C w zwykłych kartach dźwiękowych są wystarczające lecz tylko do odtwarzania dźwięku ze względu na to iż przy odtworzeniu np. pliku mp3 latencja jest praktycznie niezauważalna a samo odtwarzanie nie jest zbyt obciążającą pracą dla procesora.
Jednak przy próbach podłączenia
jakiegokolwiek instrumentu czy
urządzenia zewnętrznego do takiej zintegrowanej karty dźwiękowej dają o sobie znać. W zintegrowanych kartach dźwiękowych często nie ma również możliwości precyzyjnego ustawienia bufora latencji co nie ułatwia sprawy.
Dlatego aby móc podłączyć np. gitarę lub mikrofon do komputera i wygodnie korzystać z tej możliwości przy jak najniższej możliwej do uzyskania latencji, najlepiej zaopatrzyć się w jakiś choć by
tańszy interfejs audio, czyli zewnętrzną kartę dźwiękową USB lub Firewire i tym sposobem zminimalizować opóźnienie. Ofert przeróżnych interfejsów usb jest mnóstwo i myślę że każdy znajdzie coś dla siebie.
Jak można poprawić latencję:
Można
również próbować pobrać i zainstalować sterowniki Asio (Universal Asio Driver For WDM Audio) i w nich próbować ustawić jak
najniższy bufor, co powinno w pewnym sensie zdać egzamin i poprawić sytuację przy zintegrowanych kartach dźwiękowych.
Za opóźnienia jest również odpowiedzialny nasz komputer a dokładnie jego moc
obliczeniowa głównie taktowanie procesora, dzieje się tak dlatego że procesor musi obliczyć i przesłać sygnał wejściowy (input) aby móc podać go po konwersji na wyjście (output) zasada jest tylko jedna im wyższe taktowanie procesora tym mniejsza latencja i sprawniejsze działanie systemu.
Jak to wygląda:
Załóżmy że mamy nagrane około 10 ścieżek w naszym Daw - program do edycji i realizacji dźwięku a na każdą z nich chcemy
nałożyć jakieś podstawowe efekty typu equalizer, kompresor, limiter czy reverb, i
kiedy chcemy odsłuchać wszystko na raz wraz z włączonymi wszystkimi efektami, opóźnienie może okazać się zbyt
duże gdyż procesor musi w jednym czasie obliczyć i podać w tor sygnału wszystkie wymienione efekty.
Dlatego im większa moc obliczeniowa naszego procesora i lepszej jakości karta dźwiękowa tym lepsze rezultaty będziemy mogli uzyskać a praca z dźwiękiem będzie wydajniejsza. Za odpowiednio niską latencję odpowiada tzw. bufor jest to nic innego jak rodzaj pamięci którą komputer wykorzystuje to przetworzenia sygnału w odpowiednim czasie, dlatego bufor trzeba zawsze ustawić z odpowiednią rezerwą aby przy większych obciążeniach komputer nadążył za przetworzeniem danego sygnału.
Dlatego im większa moc obliczeniowa naszego procesora i lepszej jakości karta dźwiękowa tym lepsze rezultaty będziemy mogli uzyskać a praca z dźwiękiem będzie wydajniejsza. Za odpowiednio niską latencję odpowiada tzw. bufor jest to nic innego jak rodzaj pamięci którą komputer wykorzystuje to przetworzenia sygnału w odpowiednim czasie, dlatego bufor trzeba zawsze ustawić z odpowiednią rezerwą aby przy większych obciążeniach komputer nadążył za przetworzeniem danego sygnału.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz